به فروشگاه اینترنتی "فایل جی" خوش آمدید ... این فروشگاه جهت توسعه کسب و کار خود نویسنده می پذیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از بخش تماس با ما اقدام کنید----لطفا حتما در کانال تلگرام ما عضو شوید fileg_ir@ --اطلاع از آخرین کد تخفیف ها در کانال تلگرام

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

نظرسنجی سایت

آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 7
  • بازدید دیروز : 24
  • بازدید کل : 97365

پدیده‌های الکتریکی در طبیعت


پدیده‌های الکتریکی در طبیعت

باسلام خدمت همه محققان عزیز

پدیده های الکتریکی در طبیعت 

الکتریسیته توسط انسان اختراع نشده است و در طبیعت به شکلهای مختلف وجود دارد، یک نمود همیشگی آن آذرخش است. بسیاری از تعاملات آشنا در حد ماکروسکوپیک مانند حس لامسه، اصطکاک و پیوندهای شیمیایی ناشی از تعاملات بین میدان‌های الکتریکی در مقیاس اتمی هستند. تصور می‌شود که میدان مغناطیسی زمین توسط یک دینام طبیعی ناشی از جریانهای دوار در مرکز سیاره ایجاد شده است. کریستال‌های مشخصی مانند کوارتز و شکرزمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند بین دو طرف خود اختلاف پتانسیل ایجاد می‌کنند. این پدیده که اثر فشاربرقی نام دارد و از واژه یونانی piezeinn به معنی فشار گرفته شده است، در سال ۱۸۸۰ توسط پیر کوری و ژاکس کوری کشف شده است. این اثر دوطرفه است یعنی اگر یک ماده پیزوالکتریک را در میدان الکتریکی قرار دهیم ابعاد آن به مقدار بسیار ناچیز تغییر می‌کند.

بعضی از موجودات زنده مانند کوسه‌ها توانایی این را دارند که تغییرات میدان الکتریکی را حس کنند و به آن پاسخ دهند، این توانایی را دریافت الکتریسیتهگویند، گونه‌های دیگری وجود دارند که قادرند برای شکار و یا دفاع از خود ولتاژ ایجاد کنند به این توانایی پیدایش الکتروزیستی گویند. راستهبرق‌ماهی‌سانان، که معروفترین آنها مارماهی الکتریکی است، قادرند با ایجاد یک ولتاژ قوی توسط سلولهای تغییریافتهٔ ماهیچه موسوم به الکتروسلول، طعمه خود را تشخیص و یا بی‌حس کنند. همهٔ حیوانات اطلاعات را در امتداد غشای سلولی توسط تپش‌های (پالس‌های) ولتاژ انتقال می‌دهند که به آنپتانسیل عمل می‌گویند، که وظیفه آن شامل ایجاد ارتباط بین ماهیچه‌ها و یاخته‌های عصبی توسط دستگاه عصبی است. شوک الکتریکی این سیستم را تحریک می‌کند و موجب انقباض ماهیچه‌ها می‌شود. پتانسیل عمل در بعضی گیاهان مسئول فعالیت‌های هماهنگی است.

 مارماهی الکتریکی با نام الکتروفروس الکتریکوس
 
 
منبع : ویکی پدیا
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دانلود فایل PDF  پدیده های الکتریکی در طبیعت در لینک زیر

  انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 445

برچسب های مهم

برای اطلاع از آخرین کد تخفیف ها کانال تلگرام ما را دنبال کنید fileg_ir@

تمامی حقوق برای وب سایت "فایل جی" محفوظ است. حق کپی رایت 2018

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما